op naar de tweede maand ;) - Reisverslag uit Namugongo, Oeganda van Mirthe Boom - WaarBenJij.nu op naar de tweede maand ;) - Reisverslag uit Namugongo, Oeganda van Mirthe Boom - WaarBenJij.nu

op naar de tweede maand ;)

Door: Mirthe van den Boom

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

08 Oktober 2013 | Oeganda, Namugongo

hallo allemaal,
sorry dat ik jullie lang heb laten wachten voor een nieuwe blog, maar er was steeds geen tijd, en als ik dan tijd had was er geen stroom of juist weer geen internet :S.

Deze paar weken zijn voor mij echt leuk geweest. ik ben nu helemaal ge-setteled en voel me helemaal op mijn gemak.
ik heb lekker gekookt en heb mijn kleren gewassen (met de hand) want ik heb geen wasmachine hier. Dat was wel even wennen hoor, maar na 20 minuten wassen van onderbroeken, shirts en rokken deden mijn knokkels toch wel zeer en waren best rood, dus toen ben ik maar gestopt.. lol

trouwens, ik weet niet of jullie het weten maar ik zou graag mijn eigen boda-boda willen rijden, dus heb ik rond gevraagd of er misschien een boda school is ofzo. Maar dat is er natuurlijk niet, hier in uganda moet je het gewoon van iemand anders leren en dan als je denkt dat je het goed genoeg kan dan kan je een rij-examen inplannen/aanvragen. Dan kom er zo'n man achterop jouw boda zitten terwijl jij rijd.. en die beslist of je het heb gehaald of niet. nou ik heb dus rond zitten vragen wie dat wou doen. en toen heb ik een maintenance man van de acacia school gevraagd en die wou dat wel doen en dan dus gewoon na schooltijd op het voetbalveld. ik vroeg nog hoeveel ik hem per uur moest betalen, maar hij zei 'we doen het in onze vrije tijd dus je hoeft me niks te betalen' daar was ik best blij mee want eind september had ik eigenlijk geen shillings meer.. maar ik zou bijna m'n salaris krijgen dus ik was niet heel erg worried.

anyway 2 weken geleden kreeg ik mijn eerste boda-rijles van martin mijn instructor..

..Het was echt super leuk!!!!! en vet!!!...^^
het eerste uurtje heeft hij me uitgelegd hoe alles werkt en mocht ik de boda proberen te starten en hebben wij samen rondjes om het grasveld gereden ik voorop en hij achter maar met zijn handen op het stuur..en toen na 15 minuutjes mocht ik de boda zelf sturen met hem achterop.. het tweede uurtje mocht ik zelf rijden.. de boda zelf starten en de versnellingen veranderen van 1 (is voor opstarten) naar twee en drie en vier. maar het opstarten was wel vrij moeilijk.. natuurlijk de boda aandoen was geen probleem maar om dan ook nog eens van stilstaand gas te geven maar niet zoveel dat je naar voren vliegt is best moeilijk en dan moet je ook de koppeling (clutch) vast blijven houden want anders vast de motor uit.. best lastig allemaal. en dan ook nog eens van versnelling veranderen. maar het was wel heel leuk.. en nu twee weken later kan ik echt al best goed op een boda rijden.. mijn volgende les is donderdag en dan ga ik op de bumpy roads leren en proberen te rijden. en op grote heuvels en dan er weer van af,,.. dat vind ik well leuk. ik heb ook al aan evelyn (mijn best friend) laten zien dat ik het kan.. ik heb hier in namugongo even een boda geleend van een teacher en laten zien was ik kon doen :P haha super leuk..

zondag 6 october waren hier de faith awards en s.4 special sunday dat betekent dat de s.4 klass de zondag moest gaan bepalen en plannen en de liedjes allemaal uitmoesten kiezen.. en na de kerk dienst hadden ze alle helemaal mooi aangekleed en heb ik er fotos van gemaakt.. ohhh evelyn zzag er echt moooooi uit@!!! de dresscode was zwart en roze en ik vind roze ook zo mooi bij zwarte huidskleur staan.. en de faithawards is dance cadeaus die ze uitdelen aan bijvoorbeeld iemand die de beste designer was van het jaar. (zulk soort dingen).. dat was ook wel leuk :) alleen waren er niet heel veel dansgroepen dit keer en dat vond ik best jammer.. toen ben ik maar met een paar vrienden naar buiten gegaan om fotos te maken :) dat was ook leuk :P en lollig :)

ik heb eindelijk een photo print winkel gevonden en heb 25 fotos besteld.. een paar jongens zeiden 'zzou je de fotos kunnen uitprinten, ik wil er best voor betalen (het waren echt leuke fotos).. ' dus ik dacht nou dat wil ik wel doen jaa :)

ik zit nu in de missie (morgen is het independence day) en ga ik hier in namugongo vieren.. oftewell hier chillen.. met mijn matties ^^ hahaha

anyway.. ik ga maar weer een terug naar mijn huisje even een broodje maken met caramel smeer.. yum!

oma en opa's ik heb jullie brieven gekregen, van de dekkertjes en de boompjes <3
super leuk om zoiets te krijgen trouwens.. :)
lots of love.. xxxx
-ugandeesje-

  • 08 Oktober 2013 - 22:16

    Pap En Mam:

    Leuk bericht en fijn dat jet zo naar je zin hebt
    Kusjes

  • 12 Oktober 2013 - 11:06

    Huib Klerks:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt Mirthe.
    Hoop je volgende week te zien, we kijken er naar uit.

  • 24 Oktober 2013 - 11:40

    Sonja:

    Weer super leuk om te lezen. Mirthe xx Sonja
Mirthe

ik ben Mirthe, en ik ga op reis naar uganda. ik heb een baan gevonden op een internationale school, ik zorg daar voor de peuters 2-4 jaar.

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 12535

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Juli 2014

mijn avontuur in uganda

Landen bezocht: